Szklanka mleka i inne domowe sposoby na bezsenność

Bezsenność, czyli trudności w zaśnięciu, są częstym problemem wielu osób. Cierpią na nią nie tylko osoby starsze, ale jak pokazują najnowsze badania naukowców, na bezsenność skarżą się już osoby poniżej piętnastego roku życia. O tym, jakie są przyczyny bezsenności i jak radzić sobie z nią domowymi sposobami, przeczytasz poniżej.

Skąd się bierze bezsenność

Za przyczynę bezsenności uważa się przede wszystkim niezdrowy tryb życia. Nieregularne udawanie się na spoczynek, ciężkostrawna dieta, siedząca praca, brak dotlenienia organizmu przez aktywność fizyczną. Również zażywanie substancji psychoaktywnych takich jak kofeina, alkohol, tauryna, ecstaza, kokaina, amfetamina, leki przeciwpsychotyczne, środki antydepresyjne, które zaburzają higienę snu. Do przyczyn bezsenności możemy zaliczyć także stres, strach oraz brak komfortu i ciszy, w miejscu, w którym zasypiamy. Istnieje również szereg zaburzeń psychicznych, wywołujących bezsenność. Należą do nich depresja, mania, schizofrenia, zaburzenia lękowe, zespół abstynencji. W chorobach somatycznych, takich jak zaburzenia krażeniowo-oddechowe, choroby tarczycy, zapalenia dróg moczowych, niewydolność wątroby i nerek, oraz choroby w przebiegu których występuje ból wiążą się właśnie z trudnościami w zasypianiu, zaliczanymi do jednego z objawów tych chorób.

Jak walczyć z problemem bezsenności

Aby skutecznie walczyć z bezsennością, nie uciekając się do przyjmowania leków, należy przede wszystkim przestrzegać higieny snu. Prawidłowa higiena snu to przestrzeganie stałych pór udawania się na spoczynek i pobudki, unikanie snu w ciągu dnia, unikanie środków pobudzających, zwłaszcza tuż przed snem a także spożywania obfitych kolacji. Wysiłek fizyczny, dotlenienie organizmu z ciągu dnia i tak zwane zdrowe zmęczenie, sprzyjają spokojnemu zasypianiu. Dobrym pomysłem jest wypicie szklanki ciepłego mleka tuż przed snem, czy zjedzenie kostki czekolady.  Kiedy leżąc w łóżku nie możemy zasnąć przez ok. 20-30 min, nie zmuszajmy się do snu. Warto jest udać się do kuchni przekąsić coś lekkostrawnego, zrobić sobie coś do picia, czy zająć się czytaniem. Nudna lektura sprzyja zasypianiu. Warto nauczyć się również kilku technik relaksacyjnych, pozwalających ukoić zmysły i pomagających nam się odprężyć. Sesja jogi tuż przed snem to świetny pomysł dla każdego. Szczególnie należy zadbać o miejsce w którym śpimy. Sypialnia powinna być przewietrzona, pościel świeża i czysta. Należy zadbać o ciszę. Światło powinniśmy gasić krótko po położeniu się do łóżka. Należy pamiętać by nie wykorzystywać łóżka do celów innych niż jest przeznaczone. Nie powinniśmy oglądać w nim telewizji, uczyć się, czy jeść. Sen i seks to jedyne dopuszczalne zajęcia.

Przestrzeganie powyższych zasad powinno pomóc nam pozbyć się problemów z bezsennością.

Comments
  • Karol:

    Przyczyną mojej bezsenności był bezdech senny – konsekwencja chrapania. Długo z tym walczyłem. Mój organizm po prostu samoczynnie wybudzał się ze snu kiedy brakowało mi powietrza. Niedotlenienie spowodowane chrapaniem spędzało mi sen z powiek. Używałem różnych metod do walki z tym. Wszystko na nic. Zdecydowałem się w końcu na zabieg metodą Pillar w jednej z czołowych placówek specjalizujących się w tym zakresie. Muszę przyznać, że to była bardzo dobra decyzja i żałuję, że nie zdecydowałem się na to wcześniej – zaoszczędziłbym odrobinę mojego zdrowia.

Leave a Comment